Bij voorganger Windows Vista waren na een jaar 1,5 miljoen mensen in Nederland overgestapt en dat was al meer dan bij voorganger XP. Volgens Ralf Becks, bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor de consumentenmarkt, heeft het succes van Windows 7 te maken met de lange testperiode. Het systeem werd voor de introductie al door acht miljoen mensen getest. ,,Hierbij stond gebruiksgemak centraal.’’
Verreweg de meeste nieuwe computers worden verkocht met Windows 7. Van alle desktops en laptops die in augustus bij detailhandelsketens over de toonbank gingen, werd 85 procent inclusief Windows 7 verkocht. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology.
Minder snel
Volgens consultant Tessa Holzenbosch van GfK pikken zakelijke klanten Windows 7 minder snel op. ,,Uit onze cijfers van verkoop via zakelijke kanalen blijkt dat het marktaandeel van Windows 7 eind augustus 65 procent was.’’
Microsoft bevestigt dat de zakelijke markt minder snel overstapt. ,,In de grootzakelijke markt schatten we dat het gebruik rond de 10 procent zit. Dit zijn daadwerkelijke gebruikers. Er zijn veel meer organisaties mee bezig, maar deze trajecten nemen meestal meerdere maanden in beslag.’’ Volgens onderzoeksbureau IDC is 64 procent van de bedrijven in Nederland bezig met een migratie naar Windows 7, of zal dat binnen een half jaar doen. In de klein zakelijke markt ligt het percentage gebruikers volgens Becks wel in lijn met de consumentenmarkt, rond de 20 procent.
Voltooiing
Ondertussen nadert de uitfasering van de voorgangers van Windows 7 de voltooiing, aldus Microsoft. Vrijdag stopt Microsoft met de verkoop van XP aan pc-fabrikanten en met de losse verkoop van Windows Vista. Voor Windows 7 werkt Microsoft aan Service Pack 1, die in de eerste helft van 2011 beschikbaar komt.
Uiteraard werkt Microsoft ook aan de volgende versie van Windows. ,,Maar het zal nog zo’n twee jaar duren voordat 'Windows 8’ op de markt komt”, verklaart het concern.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl